اولین روز تبلیغاتی نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  در حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان در حالی آغاز شد در اراک لطفی به پخش عکسهای خود با انداختن در داخل خانه ها و منازل پرداختند.

 حامیان آقایان وروانی، بورقانی و سپاسی نیز مانند لطفی عمل کردند به طوری که با چسباندن پوستر و بنر از عکسهای خود تبلیغاتشان را شروع کردند به طوری که حامیانشان به تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز رحم نکردند (الصاق و نصب هرگونه اعلامیه، عکس، پوستر، بنر، پارچه های تبلیغاتی و پلاکارد به جز محل های تعیین شده توسط شهرداری ها و دهیاری ها ممنوع است). این درحالی است که راه اندازی کارناوال های تبلیغاتی، دیوارنویسی و چسباندن عکس و پوستر داخل و بیرون خودروها ممنوع است. همچنین ارسال پیامک نیز با رعایت ضوابط و چاپ و استفاده از عکس تنها محدود به زندگی نامه، جزوه، بروشور،کارت و تراکت بوده و قطع آن نیز حداکثر باید 10 در 15 سانتی متر باشد.

نکته قابل توجه در این تبلیغات تصویری از آقای سپاسی است که در آن نقشه سه شهرستان با هم کشیده شده و دست ایشان روی این نقشه هاست که معلوم نیست ایشان در حال تفکیک این سه شهرستان از هم است یا ؟؟؟ الله اعلم. همچنین طرفداران آقای وروانی نیز چون جمعیتشان در فراهان تمرکز دارند بیشترین تصاویر را به در و دیوار چسبانده اند.

حامیان داود محمدی نیز ابتکار عمل را به دست گرفته و با رعایت کامل قانون با توزیع زندگی نامه کاندیدای خود یعنی مهندس حاج داود محمدی در بین مردم پرداختند. شایان ذکر است که حامیان داود محمدی نیز با نوشتن «رای ما فقط مهندس حاج داود محمدی»  در پشت ماشین های خود حمایت خود را بار دیگر از ایشان اعلام کردند .شایان ذکر است پیش از این نیز جمعی از دانشجویان، جوانان و مردم شهرستان  فراهان و بخش بزرگ خنجین در بیانیه ای حمایت خود را اعلام کرده بودند.

بخش بزرگ خنجین همواره آماده حماسه آفرینی و مشارکت در رویدادهای ملی بوده است.حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن، روز جهانی قدس، 13 آبان ماه و ... خود گواه این مدعاست و اینک در آستانه برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بخش بزرگ خنجین نیز آماده می شود تا جلوه های بی نظیر از حضور را به تصویر کشد.

مردم بخش بزرگ خنجین آماده می شوند تا شور و شعور را در هم آمیزند و با آگاهی از شرایط نماینده اصلح و لزوم مشارکت در انتخابات با حضور خود در پای صندوقهای رای حضور حداکثری را به تصویر بکشند.

روز جاری و از آغازین ساعات شروع قانونی تبلیغات کاندیداها چهره شهر خنجین و سایر شهرها و روستاهای شهرستانهای این حوزه انتخابیه (تفرش، آشتیان و فراهان) نیز با انتخابات پیش رو عجین شده است.

ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای  حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان از دیشب با رفت و آمد فراوان همراه بوده و از صبح روز جاری با نصب پلاکاردها و بیلبوردهای در سطح شهر به اعلام برنامه ها  و شعارهای تبلیغاتی خود پرداخته اند.
نکته قابل توجه در تبلیغات محیطی کاندیداهای این حوزه بی قانونی از ابتدای راه برای کسانی که می خواهند خود قانونگذار و ناظر اجرای صحیح قانون باشند، بود. ؟؟؟!!!!!

بنا بر قانون، کاندیدا فقط در ستاد انتخابات خود می توانند از بنر، تلویزیون ها، ویدئو فیلم و بلندگو استفاده کنند و استفاده از این ابزار در خیابانها و سطح شهر ممنوع بوده و تخلف محسوب می شود.

پوسترهای تبلیغاتی کاندیدا نیز باید در قطع 20 در 15 باشد و چسباندن پوسترها بهم برای بزرگ کردن آنها نیز ممنوع است. 

کاندیداها در تبلیغات خود هوشیار و  محتاط باشند زیرا در صورت تخلف، صلاحیت آنها مجدد در شورای نگهبان بررسی می شود.

رعایت اخلاق انتخابات باید در رفتار و گفتار کاندیدا مشهود و بارز باشد و کاندیدا در امور تبلیغاتی خود باید به اجرای ریز مفاد قانون اهتمام داشته باشند.

 کاندیدا در تبلیغات و فعالیت های خود تنها به بیان توانمندی و ظرفیتهای خود آنهم در چهارچوب وظایف نمایندگی مجلس و نه بیشتر پرداخته و از هرگونه اقدام و گفتاری که در جهت تخریب و نفی دیگر کاندیدا باشد خودداری کنند.
 
اقدامات و عملکرد کاندیدا در ایام تبلیغات رصد شده و در صورت تخلف بارز و آشکار و ارجاع به دستگاه قضایی، صلاحیت آنها مجدد در شورای نگهبان بررسی می شود.

 عملکرد درست و بدون تخلف کاندیدا بی شک میزان مشارکت مردم در انتخابات را افزایش می دهد و باعث می شود مردم در انتخاب خود دچار مشکل و گمراهی نشوند.

به هر حال هشت روز تا خلق حماسه ای دیگر باقیست و امید می رود در فضایی سالم و به دور از بد رفتاری کاندیداهای این سه شهرستان به رقابت سالم با یکدیگر پرداخته و در نهایت نیز مردم با حضور حداکثری خود پای صندوقهای رای حماسه ای دیگر از جنس حضور را به ثبت رسانند.

در ادامه نیز به بیان قوانین فعالیت‌های تبلیغاتی انخابات مجلس می پردازیم.

قوانین فعالیت‌های تبلیغاتی انخابات مجلس به شرح ذیل است:


ماده 56 - فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.

ماده 57 - استفاده از هر گونه پلاکارد، پوستر، دیوار نویسی و کاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن به استثنای عکس برای تراکت و زندگی نامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع می باشد. متخلفین از این ماده به سه تا سی روز زندان محکوم می‌گردند.

تبصره 1- اعلام نظر شخصیت ها در تأیید نامزدها به شرطی مجاز است که بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنها باشد و مدرک کتبی مربوط به امضای آنان تسلیم هیأت اجرائی انتخابات شده باشد.

تبصره 2- نصب و الصاق عکس و پوستر ممنوع می‌باشد و چاپ عکس صرفاً محدود به زندگی نامه، جزوه، بروشور و کارت حداکثر در قطع 10*15 مجاز می باشد. نصب بنر و پارچه در محل ستادهای اصلی نامزدها به تفکیک برادران و خواهران مجاز می‌باشد.

تخلف از مفاد این تبصره توسط چاپ خانه ها مستوجب مجازات مندرج در این ماده می‌باشد.

ماده 58 - هیچ کس حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در محل های مجاز الصاق گردیده در زمان قانونی تبلیغات پاره و یا معدوم یا مخدوش نماید و عمل مرتکب جرم محسوب می‌شود.

ماده 59 - انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارت­خانه ها، ادارات، شرکت­های دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداری ها، شرکت ها و سازمان های وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‌‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.

تبصره 1- مؤسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان مشمول این ماده می‌باشند.

تبصره 2 - نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان ها، وزارتخانه ها، ادارات، نهادها و مؤسسات یاد شده در متن این ماده، حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی را ولو به صورت درج آگهی ندارند.

ماده 60 - اعضای هیأت های اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت.

ماده 61 - هرگونه الصاق و نصب اعلامیه، عکس، پوستر، بنر و پارچه های تبلیغاتی به طور کلی ممنوع است و مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی باید نسبت به امحاء آنها اقدام نموده و متخلفین را جلب و به مقامات قضایی تحویل نمایند. استنکاف از این وظیفه جرم محسوب می‌شود.

ماده 62 - هرگونه آگهی و آثار تبلیغاتی باید قبل از شروع اخذ رأی از محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی توسط اعضای شعب امحاء گردد.

ماده 63 - ستادهای تبلیغات انتخاباتی تنها در مراکز بخش‌ها، شهرها و شهرستان‌ها دایر می‌گردد در شهرهای بزرگ در هر منطقه شهرداری یک محل به عنوان ستاد انتخاباتی می‌تواند دایر گردد. در مواردی که یک منطقه‌، چند عنوان از عناوین فوق الذکر را داشته باشد در حکم یک عنوان می‌باشد.

تبصره 1- ستاد تبلیغات انتخابات، مرکزی است که فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها، مندرج در مواد فصل ششم این قانون در آن ساماندهی و انجام پذیرد.

تبصره 2 - تشکیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی محل ستاد و نام مسئول آن به فرمانداری یا بخشداری ممنوع است.

ماده 64 - مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا برخلاف واقع مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار نشریه مزبور بدهند و آن نشریه مکلف به چاپ فوری آن طبق قانون مطبوعات می باشد.

در صورتی که آن نشریه منتشر نشود مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به نشریه مشابه دیگری ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ خود خواهد بود . انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز ممنوع است و نامزد معترض حق ‌دارد‌ نظر ‌خود را منتشر نماید.

ماده 65 - داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند و هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفین طبق مقررات مجازات خواهند شد.

علاوه بر جرائم مندرج در این قانون ارتکاب امور ذیل جرم محسوب می‌شود:
1-
خرید و فروش رأی.
2-
رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد.
3-
تهدید یا تطمیع در امر انتخابات.
4-
رأی دادن با شناسنامه جعلی.
5-
رأی دادن با شناسنامه دیگری.
6-
رأی دادن بیش از یکبار.
7-
توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رأی توسط افراد متفرقه در محل اخذ رأی.
8-
اخلال در امر انتخابات.
9-
کم و زیاد کردن آراء یا تعرفه ها.
10-
تقلب در رأی گیری و شمارش آراء.
11-
تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأی یا صورت جلسات.
12-
توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رأی از طرف اعضای شعبه اخذ رأی ، ناظرین و بازرسان.
13-
تغییر و تبدیل یا جعل و یا ربودن و یا معدوم نمودن اوراق و اسناد تبلیغاتی از قبیل تعرفه و برگ رأی و صورت جلسات و تلکس و تلفن گرامها و تلگراف ها.
14-
بازکردن و یا شکستن قفل محل نگهداری و لاک و مهر صندوق های رأی بدون مجوز قانونی.
15-
جابجایی، دخل و تصرف و یا معدوم نمودن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی.
16-
ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان یا اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی با اسلحه یا بدون اسلحه در امر انتخابات.
17-
دخالت در امر انتخابات با سِمَت مجعول و یا به هر نحو غیر قانونی.
18-
انجام یا عدم انجام هرگونه عملی که باعث مخدوش شدن رأی مردم از ناحیه اعضای شعبه اخذ رأی باشد از قبیل خودداری کردن از ممهور نمودن برگ تعرفه یا شناسنامه یا انتقال صندوق اخذ رأی به غیر از محل آگهی شده.
تبصره - چنانچه وقوع جرائم مندرج در این ماده موجب گردد که جریان انتخابات در یک یا چند شعبه ثبت نام و اخذ رأی از مسیر قانونی خود خارج شود و در نتیجه کلی انتخابات مؤثر باشد مراتب به وسیله وزارت کشور به منظور طرح در شورای نگهبان به هیأت مرکزی نظارت اعلام می گردد.
ماده 67 - تشکیلات قضائی هر حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیأت اجرائی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول‌می‌دارد.

تبصره - از موقع ثبت نام تا پایان انتخابات احضار و بازداشت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتهامات قبل از نامزدی و یا تخلفات انتخاباتی ممنوع است مگر در مواردی که به نظر رئیس قوه قضائیه عدم بازداشت آنان موجب تضییع حق گردد و یا اخذ تأمین و تضمین لازم ممکن نباشد.

منبع: اخبار استان مركزی